Pressemeddelelse 4 november

Hun er midt i 30'erne, karrierekvinde og mor til en lille pige på 3 år. Før hun blev mor, kørte livet på skinner med en karriere i Dansk Industri, og Lisbeth Odgaard Madsen var ikke et sekund i tvivl om, at det ville forsætte sådan både under graviditeten, og når hun vendte tilbage på jobbet efter barslen.

Imidlertid blev hun indhentet af den virkelighed, som mange ambitiøse mødre bokser med: Det blev svært at få job og familieliv til at hænge sammen og for at undgå at blive revet over på midten, sagde Lisbeth Odgaard Madsen sit job op for at skabe et liv for sig selv og sin familie, hvor der også var plads til karriereambitionerne:

"Jeg besluttede mig for at starte som selvstændig. Samtidig gik jeg i gang med at undersøge, hvad det egentlig er for nogle kræfter, der er i spil, når så mange kvinder i Danmark drosler ned på karrieren, efter at de er blevet mødre", fortæller Lisbeth Odgaard Madsen, der i sin bog "Ambitiøse mødre - Syv indsigter, der ruster dig til tovtrækkeriet mellem job og familieliv" stiller skarpt på, hvorfor så mange af nutidens højtuddannede og dygtige mødre har så svært ved at få enderne til at mødes.

Kvinder vil det hele

I medierne læser vi om superkvinder, der klarer både job og familieliv uden problemer, men virkeligheden er ifølge Lisbeth Odgaard Madsen, at det er svært for langt de fleste ambitiøse mødre at få hverdagen til at hænge sammen:

"Statistikkerne taler deres tydelige sprog, idet alt for mange kvinder kæmper med stress. Senest har ledende overlæge på Arbejdsmedicinsk Klinik på Aarhus Universitetshospital, Ane Marie Thulstrup, opfordret kvinder til at smide sig på sofaen, når de kommer hjem fra arbejde, fordi kvinder stresser meget mere end mænd for at få enderne til at mødes."

Ifølge forfatteren er det nødvendigt både for virksomhederne, samfundet og den enkelte kvinde at gøre det muligt for kvinder at få arbejds- og privatlivet til at hænge sammen:

"Virksomhederne tørster efter kvinder på ledelsesgangene, samtidig med, at vi ikke føder børn nok", påpeger Lisbeth Odgaard Madsen, som i sin bog præsenterer resultater af den nyeste forskning fra ind- og udland, sammen med interviews med eksperter og ambitiøse mødre som eksempelvis tidligere sundhedsminister Astrid Krag.

De syv indsigter

"Mange af de udfordringer, vi ambitiøse mødre kæmper med i hverdagen, udspringer af gammeldags forventninger til, hvad det vil sige at være en god mor. Disse forventninger er vi ofte slet ikke bevidste om, men sagen er, at forventningerne til morrollen står i direkte kontrast til de ambitioner, den nye generation af mødre har, når det gælder job og karriere", påpeger forfatteren.

"Som kvinder lægger vi i dag en god portion af vores identitet i jobbet, men samtidig ønsker vi ikke at gå på kompromis med nærværet for vores familie. Selvom dette dilemma nager os hver dag og påvirker vores overskud som mødre og medarbejdere, er det paradoksalt nok sjældent noget, vi ambitiøse mødre er særligt bevidste om. Og det blokerer for vores potentiale som mødre og medarbejdere, ude såvel som hjemme."

I sin bog giver Lisbeth Odgaard Madsen tidens ambitiøse mødre indblik i, hvordan splittelsen gør, at livet kan føles som et tovtrækkeri, hvor det er umuligt at leve op til egne og omgivelsernes forventninger:

"På mange måder kører vi kvinder på autopilot, fordi der i samfundet huserer så mange skjulte ideer om, hvad kvinder skal være i stand til at præstere. Samtidig falder dommen hurtigt, hvis man som mor ikke er i leverer varen. En mor, der er omhyggelig med sine børn får tilnavnet speltmor, mens en mor, der dropper barslen for at hellige sig karrieren er en ravnemor", vurderer Lisbeth Odgaard Madsen, som med bogen opfordrer kvinder til aktivt at tage stilling til, hvilke forventninger, de selv ønsker at leve op til.

Træf et bevidst valg

"Jeg tror, at det vil være værdifuldt for mange kvinder at tage et nærmere kig på deres splittelse mellem familie og arbejde og aktivt vælge til og fra. Det er naturligvis en udfordring, for lige meget om du opprioriterer moderskabet eller karrieren kan du møde kritik. Derfor er det nødvendigt, at vi som kvinder bliver bevidste om vores valgmuligheder og står fast på vores grundlovssikrede ret til selv at vælge, hvordan vi vil leve vores liv."

Selv er Lisbeth Odgaard Madsen ikke et sekund i tvivl:

"Mange mennesker kan have en mening om, hvordan du som ambitiøs mor bør og ikke bør leve dit liv, men det vigtigste er, at du selv er på det rene med dine prioriteringer og har det godt med dem, for så er jeg sikker på, at din livsglæde og dit engagement smitter af på dine børn, hele familiens trivsel, og ikke mindst dine resultater på arbejdet."

Bogen udkommer på PowerPress, 11. november 2015.

Kvinder stormer frem på de videregående uddannelser og undersøgelser viser, at kvinder er mindst lige så ambitiøse som mænd, når de tager hul på karrieren - indtil de får børn. Ny bog giver kvinder syv vigtige indblik i, hvorfor hverdagen med små børn så ofte føles som et tovtrækkeri.

PRESSEMEDDELELSE:

"Ambitiøse mødre skal gøre op med forventningspresset"